op reis met Tjalling - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel Wit - WaarBenJij.nu op reis met Tjalling - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel Wit - WaarBenJij.nu

op reis met Tjalling

Door: Michiel de Wit

Blijf op de hoogte en volg Michiel

24 Maart 2015 | Australië, Sydney

G’day mate,

Op woensdag 11 maart was het dan zover.
M’n vriend Tjalling kwam aan in Australia!
Ik stond ’s ochtends al vroeg op het vliegveld op hem te wachten.
Hij had een aantal fantastische dagen gehad in Indonesië bij vrienden van de golfclub.
Nadat we een kopje koffie hadden gedronken op het vliegveld gingen we op zoek naar een campervan.
Bij het eerste auto verhuur bedrijf vingen we bot.
Zei verhuurde namelijk alleen maar auto’s en geen campers.
De mevrouw vertelde ons dat we naar een ander bedrijf moesten gaan die wel campers verhuurde.
Het was 10 minuten lopen voordat we daar aankwamen.
De hele parkeerplaats stond vol met campers dus dat moest geen probleem zijn……
Maar helaas voor ons waren al deze campers verhuurd.
Ik begon hem al een beetje te knijpen en was er bang voor dat het toch weer reizen per bus en trein zou worden en slapen in een swag.
No worries Mick zei Tjalling, het komt allemaal goed!
En gelukkig kwam het goed.
Ik vond een telefoon nummer van een ander bedrijf en zei hadden een camper beschikbaar!
We zijn met een taxi naar het verhuur bedrijf gegaan, en vanuit daar kon onze trip beginnen.

We hadden besloten om de stad Adelaide te verlaten en richting de grampians National park te rijden.
Het was een rit van zo’n 6 uur voordat we daar waren.
Tussendoor nog even wat proviand ingeslagen want het kamperen ging weer beginnen!
Bier, chips en ingrediënten voor de spaghetti waren genoeg voor die dag.
Nog maar net aangekomen in de grampians of Tjalling ging opeens vol in de ankers.
Hij spotte een emoe en een kangaroo, dus die moesten we even bekijken en op de foto zetten!
Ik zei “No worries mate, we gaan nog wel meer skippy’s zien.
Nadat we een camping hadden gevonden in halls cap, hadden we wel een biertje verdiend!!!
’s Avonds lekker een bordje spaghetti gegeten en daarna was het na een lange dag bedtijd.
Toen we de volgende ochtend wakker werden en de gordijntjes van de camper open deden stonden er wel 10 kangaroos rond de camper.
Na een ontbijtje zijn we het park gaan verkennen.
Er waren mooie uitzicht punten en een paar watervalletjes.
Na een paar uurtjes zijn we naar warrnambool gereden.
We stonden in warrnambool op een camping aan het strand, en Tjalling kon het niet laten om even een duik in de zee te nemen.
Ik vond het een beetje te koud, en er moet toch iemand de foto’s maken.
Daarna wederom een paar biertjes gedronken, Samen eten gekookt (ja Renske, hij kan wel koken hoor!) Daarna weer vroeg naar bed omdat er de volgende dag weer iets leuks op het programma stond.

Vlakbij het stadje Warrnambool begint de great ocean road.
Deze weg is ongeveer 250 km lang en 1 van de mooiste routes ter wereld.
En het was echt schitterend om deze weg te rijden.
We zijn regelmatig gestopt om te genieten van de prachtige uitzichten langs de kust.
Eind van de middag hadden we besloten om die nacht door te brengen in cape otway wat in het otway National park ligt aan de great ocean road.
In dit gebied kun je ook koala’s tegen komen, en jawel op een gegeven moment zagen we er een in de boom zitten.
Die avond was het tijd voor een barbie.
Bij alle campings zij er barbecues die je of gratis of voor een paar dollar kunt gebruiken.
We hadden heerlijke angus burgers, kangaroo steaks en worstje gekocht.
Wat verse groenten en garlic bread erbij en we hadden een super diner!
De volgende ochtend zijn we begonnen aan deel 2 van de great ocean road.
De eerste stop was bij de schitterende ‘’twelve apostles’’ Dit zijn grote rotspilaren die in de oceaan staan.
Daarna hebben we lekker koffie gedronken met een brownie erbij in een leuk dorpje aan het strand.
Aan het eind van de middag kwamen we aan in Torque. Dit is het laatste stukje van de great ocean road. We hebben hier een lekkere verfrissende duik genomen in de oceaan. (ja ik ook)
Daarna zijn we met de ferry van Queenscliff naar portsea gegaan.

De volgende morgen zijn we al vroeg naar Melbourne gereden om een dagje in de stad door te brengen.
Het was lekker druk in de stad omdat de formule 1 race die dag in Melbourne was.
Helaas waren de kaartjes uitverkocht, maar we konden het gebrul van de motoren goed horen vanuit de stad. Ook hingen er overal schermen en stonden er tribunes in de stad waarop je de race kon volgen.
Ook was er een goede WIFI verbinding in de stad. Dat was best wel belangrijk voor Tjalling! De 3 dagen daarvoor hadden we nergens internet dus nu kon hij even een krantje downloaden, en Renske even zien!
We hebben lekker rondgelopen door Melbourne en een hoop dingen gezien zoals: de grote sportstadions (Melbourne cricket ground en de rod laver arena.
Daarna even door de botanische tuinen gelopen, en ook nog even in een grote kathedraal geweest om een gebedje te doen.
Melbourne is een leuke en relaxte stad.
Maar………. Het enige probleem in alle steden in Australia is dat er niet of nauwelijks terrassen zijn.
Wij willen lekker in de zon op een terrasje zitten, maar die aussies blijven liever uit de zon, dus is het lastig om een leuk terrasje te vinden.
Uiteindelijk hadden we er een gevonden waar we wel lekker een biertje konden drinken!

Daarna zijn we weer terug gereden richting de kust omdat we daar de volgende dag een rondje gingen golfen op ‘’the dunes’’
Deze links course is een van de mooiste banen van Australia.
’s Ochtends waren we even verkeerd gereden, dus tijd om in te slaan was er niet.
En aangezien het alweer even geleden was dat ik had gegolft was mijn spel niet geweldig.
Ondanks dat was het prachtig om hier te mogen spelen.

De volgende dag stond er weer een lange auto rit op het programma over de great alpine road.
In dit gebied liggen onder meer de snowy Mountains waar je in de winter prachtig kunt skiën. Ja, echt waar, zelfs in Australia kun je skiën!
Helaas was er nu nog geen sneeuw. Het was een leuke rit door de bergen, maar de uitzichten waren niet zo mooi als wat ik er van verwachten.
Die avond stonden we op een camping midden in de bush. ’s Avonds hadden we heerlijke met vlees en groenten gevulde wraps gemaakt.

De volgende morgen zijn we richting Sydney gereden, maar voordat we naar Sydney gingen zijn we eerst nog een aantal dagen naar de blue mountains gegaan.
Dit National park ligt 100 km ten westen van Sydney.
Het is een schitterend park met prachtige watervallen, de ‘’three sisters’’ en mooie wandelingen door het tropisch regenwoud!
Die avond hebben we gekampeerd aan het Wentworth lake. Dit was een parkje aan een meertje maar het was geen officiële camping dus moesten we het doen zonder toilet en badkamer.
We wilden de volgende dag een rondje golfen op een golfbaan in de blue mountains.
We hadden geen starttijd en iemand vertelde dat we vroeg moesten zijn omdat het die dag heren en dames dag was.
Wij waren al om 7 uur op de baan en zagen de parkeerplaats al helemaal vol staan.
De caddymaster, vertelde ons dat we ’s middags terug konden komen omdat het van 6 uur tot 12 uur vol was met leden.
We hebben toen een paar langen maar mooie wandelingen gemaakt naar onder andere de Katoomba falls.
Nadat we een paar tosti’s hadden gemaakt zijn we naar de golfbaan gegaan.
Het was een leuke parkbaan midden in de blue mountains.
En met veel zon een graadje of 30 was het dus prima vermaak!
Na een biertje te hebben gedronken gingen we een pizza halen en naar de camping.
Althans dat was de bedoeling. We hadden de pizza’s al gehaald maar helaas was de camping volgeboekt.
Nauw, dan maar naar een andere camping dachten wij.
Maar in de blue Mountains was maar een camping.
We besloten richting Sydney te rijden en dan onderweg bij een camping te stoppen.
Toen het inmiddels 21:00 uur was waren we nog steeds geen camping tegen gekomen.
Ik vroeg aan iemand bij een tankstation waar we een camping konden en vinden en die man vertelde mij dat er tussen de blue Mountains en Sydney geen enkele camping is.
Echt ongelofelijk. In de kleinste dorpen in de middle of nowhere vind je soms 2 of meerdere campings, en in een druk toeristisch gebied is geen camping te vinden.
Op een gegeven moment waren we het zat en hebben we de camper gewoon op een parkeerplaats in een klein stadje neergezet en daar de nacht doorgebracht.
Dit mag officieel niet, maar ja we moesten toch ergens kamperen.

De volgende dag moesten we de auto inleveren in Sydney.
Toen we rond een uur of 9 over de harbour bridge liepen, kreeg ik een telefoontje van de auto verhuurder.
Zei vroeg mij waar wij bleven? Ik zei hoezo, we komen de auto vanmiddag terug brengen.
Zei vertelde mij dat we de camper die dag ervoor al hadden moeten inleveren.
Ik zei dat het een misverstand moest zijn want wij hadden toch duidelijk gezegd dat we hem tot de 20e wilde huren.
Wij zijn dus maar gauw richting het bedrijf gereden.
Maar het was nog een behoorlijke puinhoop in de auto dus die moesten we eerst nog even opruimen.
Gelukkig hoefde we uiteindelijk niets extra te betalen.

We zijn met de bus en trein weer terug naar de stad gegaan.
Die middag hebben we de stad verkend.
Van het opera house, the rocks, CBD tot aan de botanische tuinen.
’s Middags nog een lekker wit biertje gedronken in een Duitse skihut!
Het opvallende was dat Tjalling goed Duits sprak maar dat het personeel dacht dat ik Duits was en Tjalling een Aussie!
Die avond was alweer de laatste voor Tjalling in downunder.
We hebben een lekkere T-bone steak gegeten, en uiteraard weer een paar biertjes gedronken!
We hadden een 2 persoonskamer in een hostel in Sydney. Het was meer een groot 1 persoonsbed dan een 2 persoons bed!
Maar uiteraard wel heel erg knus om zo de laatste nacht door te brengen!
Na de romantische nacht hebben we lekker bacon en eggs gegeten en zijn we nog even met de boot naar Manley beach gegaan.
Helaas was het die dag niet al te best weer. Een beetje regen, veel wind dus niet echt waar we op gehoopt hadden.
Maar des ondanks was het een leuk boottochtje, en hebben we een kopje koffie in Manley gedronken.
Na een korte wandeling langs het strand zijn we weer op de boot gestapt voor de terugreis.

Daarna zijn we naar we weer naar het hostel gegaan omdat Tjalling om 13:00 naar het vliegveld moest voor de terugreis naar Nederland.
Nog even een afscheid biertje gedaan en toen ben ik nog even meegelopen naar het trein station.
Na een emotioneel afscheid ben ik weer terug gegaan naar het hostel en ben ik ook mijn koffer gaan pakken omdat ik die middag naar Brisbane zou vertrekken.

Maar nu vind ik het wel weer even genoeg, dus de verhalen over hoe, wat en waar in Brisbane zal ik in het volgende verslag vertellen!

Groetjes Tjalling & Michiel.

p.s. de schitterende foto’s zijn gemaakt door Tjalling de Boer!

• 24 Maart 2015 - 19:24

Annek:

Prachtig verslag en super mooie foto's, Chiel!
    Liefs van ons xxx

• 24 Maart 2015 - 22:15

Ynze:

Ik heb genoten van het verslag en uiteraard ook weer van de foto's.