Van jongens tot cowboys - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michiel Wit - WaarBenJij.nu Van jongens tot cowboys - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michiel Wit - WaarBenJij.nu

Van jongens tot cowboys

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

01 Juli 2011 | Australië, Cairns

G'day mate,

Afgelopen 2 weken hebben Jaap en ik doorgebracht op een cattle station.
Dit bedrijf had 5000 koeien en een land 2x zo groot als Flevoland.
De boerin had ons en mailtje gestuurd, dat de weg naar de boerderij goed te berijden is, omdat deze pas is gerepareerd.
De boerderij ligt op ongeveer 6 uur rijden vanaf de kust het binnenland in.
Aangezien wij geen 4WD hebben maar een simpele Ford Falcon viel de rit ons vies tegen!
De laatste 100 km was over een weg, die eigenlijk alleen toegankelijk is voor 4WD wagens.
Na zo’n 20 km klonk er een vreemd geluid onder de auto, en bleek de helft van de uitlaat eraf gevallen te zijn.
Tijd voor Jaap dus om zijn kunsten te vertonen!
Wij de auto omhoog gekrikt, en het losse deel van de uitlaat verwijderd.
Met een gangetje van 30 km p/h verder gereden, maar aangezien de weg zo slecht was konden we na zo’n 40 km weer stoppen omdat ik een knal hoorde en in mijn spiegel zag ik de rest van de uitlaat liggen.
Het laatste deel hebben we zonder uitlaat moeten rijden.
Van het geluid dat onze auto toen produceerde, zou menige dikke Amerikaanse wagen jaloers op zijn!!!

Aangekomen op de cattle station ontmoeten we Darryl, hij is de manager van deze boerderij.
Darryl liet ons zien waar we konden slapen en nadat we de spullen uit de auto hadden geladen gingen we eten.
Aangezien we al een maand of 3 geen rundvlees meer hadden gegeten ging een lekkere steak er wel in.
De volgende morgen ging het echte cowboy leven van start!
De wekker ging om 05:30 en om 05:45 zaten we aan een bordje (heerlijke) rijstepap.
Die middag kwam Darryl met ongeveer 4 hele koeien thuis die hij had dood geschoten omdat we met dat vlees de dingo’s gingen voeren.
Ik heb die hele middag het vlees in stukjes staan snijden.
Toen al het vlees gesneden was, werd er gif in gespoten.
Aangezien de dingo’s de kalfjes opeten, gingen wij met de 4WD over het terrein rijden en moest ik om de 100 meter een stuk vlees uit de wagen gooien.
Jaap ging hetzelfde werk doen, maar hij deed dat met John (de baas)
Aangezien Darryl wel een borreltje lusten had hij die morgen om 08:30 al 3 koffie bekers met rum achter de kiezen.
Tot de lunch ging het nog aardig goed, maar nadat hij rond 14:00 zo’n 3 kwart fles rum op had ging het sturen hem duidelijk niet meer zo goed af.
Toen er een paar koeien op de weg stonden reed hij vol over 1 van de koeien heen.
Het beestje lag op de grond, en kon duidelijk niet meer lopen.
Darryl pakte de koe bij zijn staart en sleurde hem naar de zijkant van de weg.
Af en toe raakte we van de weg ( nauw ja weg, gravel road met gaten en rotsen) en op een gegeven moment reed hij dwars door een hek van prikkeldraad. Toen hij wilde uitstappen viel hij zo uit de auto en lag hij stom dronken op de grond.
Aangezien ik achterin zat en bond en blauw was van het elke keer stoten tegen de laadklep was voor mij de lol eraf voor die dag.
Ik zei hem dat het misschien beter was dat ik verder zou rijden, maar hij vond dat hij nog wel kon rijden.
Toen we naar huis reden stond er een kangaroo op de weg.
Aangezien Darryl te dronken was, moest ik dat beestje maar even uit de weg ruimen.
Hij gaf mij zijn geweer, en als een echte cowboy heb ik die kangaroo kapot geschoten!!!

De volgende dag was het mijn beurt om te helpen met mustering.
We moesten ongeveer 1700 koeien naar een ander paddock brengen.
Wij op de quads op koeien jacht.
Ik dacht van te voren, dat het wel een relaxed baantje zou zijn, maar dat viel achteraf vies tegen.
Je moet de hele tijd opletten dat je alle koeien bij elkaar houd, en dat ze niet weg rennen.
Na zo’n 4 uur hadden we alle koeien naar de gewenste plek gebracht.
Tijdens het avond eten had de zoon van Darryl een grote bek tegen zijn vader, en aangezien die cowboys kort van stof zijn kreeg hij meteen een blikje bier naar zijn hoofd.
Toen zijn dochter ook al niet wilde luisteren pakte hij de bezemsteel gaf zijn dochtertje een paar tikken.

De volgende morgen stond er uiteraard weer steak of rijstepap op het menu.
Die cowboys eten ’s ochtends steak, ’s middags steak en ’s avonds steak.
Daarna zijn we naar een plek gegaan waar alle koeien geselecteerd worden.
Ik moest de koeien van een weiland naar een plek drijven, zodat de cowboy die in een kooi stond de koeien kon selecteren en in verschillende kooien kon brengen.

Aangezien het de volgende nacht hard had geregend, en het terrein te nat was om te werken, hadden we na 7 dagen hard werken een dagje vrij.
We besloten die dag om de uitlaat te maken.
We (Jaap vooral) zijn de hele dag bezig geweest met lassen, en sleutelen.
Na ongeveer 8 uur werken hebben we de uitlaat er weer onder gezet, en nu loopt de auto weer als een zonnetje!!!

In de 2e week hebben we wederom hard gewerkt.
Maandag zijn we een hele dag bezig geweest met het brandmerken van de kalfjes.
De volgende dag was er een kalf dat van een weiland vol met koeien naar het huis van Darryl gebracht moest worden.
Na ongeveer een uur achter het kalf aan rennen hadden Jack (de zoon van Darryl) en ik hem te pakken.
Toen we het kalf in de tuin van hadden gezet, ging de vrouw van Darryl het beestje voeren.
Toen Darryl mij vroeg om het hek te openen zodat hij er met zijn auto uit kon, liet zijn vrouw per ongeluk het kalf los en ging het ervandoor.
Wij er achter aan rennen maar tevergeefs.
Zijn vrouw kreeg behoorlijk de wind van voren van Darryl.
Ik denk dat Darryl ongeveer 1000 keer per dag ‘’your fucking cunt’’ roept.
De volgende dag was er weer een ander kalf dat naar het huis gebracht moest worden.
Dit keer was het Jaap zijn beurt.
Jaap en Jack zijn ongeveer 3 uur bezig geweest om het kalf te vangen.
Toen Jaap en Jack het kalf eindelijk in de houdgreep hadden, pisten het beestje over Jaap heen.
Jaap hield aan deze worsteling een gekneusde enkel over, en Jack een gebroken vinger.

Na 2 weken cowboy geweest te zijn had ik het wel gezien met al die koeien.
En het geschreeuw en gescheld van die cowboys was ik ook wel een beetje zat.
Jaap had het wel naar zijn zin daar, maar we besloten toch maar om te vertrekken. (SAMEN IS NIET ALLEEN!!!)
’s Ochtend nog even de auto ruit moet krabben! Overdag was het hier ongeveer 23 graden, maar ’s nachts was het ongeveer -3.
Nadat we vertrokken, hebben we een paar 100 km moeten rijden om in Cairns te komen.

Nu zitten we op een camping in Cairns.
Daar aangekomen, hebben we met een stel Duitsers en Italianen een biertje gedronken.
Na 4 biertje waren we al bijna dronken.
Aangezien een kratje bier hier €30 kost drinken we niet zo vaak bier!
De volgende dag hebben we met die Duitsers en met een Engelse en een meisje uit Oostenrijk een rondje gegolft.
Gelukkig was het (mooi) weer regen regen en nog eens regen.
Dat was erg leuk met de wetenschap, dat het in Holland 35 graden was.
Voor de rest was het wel leuk, om met 6 backpackers die hele baan om te ploegen!

Waarschijnlijk gaan we binnenkort een dagje duiken in het Great Barrier Reef!
Binnenkort ook maar even een dagje naar het strand, want ook op de boerderij zijn we weinig mooie dames in bikini tegen gekomen.
Dus wederom moeten jullie het doen met een paar foto’s van een stel cowboys!

Over 6 weken moeten we in Darwin zijn, aangezien er 2 vrienden van Jaap uit Nederland komen voor een vakantie.
Tot die tijd gaan we lekker genieten van de mooie omgeving en het lekkere weer. Meestal zonnig en 25 graden. (echt waar het is winter hier!!!)
Misschien nog een paar weekjes wooffen, maar aangezien elke dag een nieuw avontuur is kunnen we moeilijk een planning maken!

xxx

Michiel en Jaap.








  • 01 Juli 2011 - 06:59

    Tiger:

    Je wordt nog een echte kerel, met al die stoere verhalen. Je gaat er ook al stoer uitzien met die bos stro op je kin en die kale kop. Wanneer kun je Tiger ontvangen down under? Gaan we een keer een echt rondje golfen.
    Have fun!

  • 01 Juli 2011 - 08:21

    Wllmn:

    WHAAUW Michiel wat een verhaal! Je hebt wel lef hoor om kalfjes te vangen, als slager op te treden, kangoeroe te schieten, achter koeien aan te jagen. Veel plezier daar verder. Grtn Wllmn

  • 01 Juli 2011 - 09:07

    Bep En Chris:

    Een spannend jongensboek, tenminste daar lijkt het wel op.
    Blij dat het zo goed gaat, soms wat moeilijker en soms wat makkelijker.
    Appels plukken was niks, koeien drijven is niks, what's next??
    Volgens mij kunnen jullie van bedienen op een terrasje ook een avontuur maken.
    Jammer dat een biertje zo duur is, maar aan de andere kant...???
    Roken is zeker ook wel klaar bij jullie, ik heb begrepen dat het net zo duur (of duurder) is als een pilsje.
    Met ons gaat het goed, je moeder is gevallen met de fiets, heeft ondertussen drie artsen bezocht en is gisteren geopereerd aan haar knie.
    Is ook een avontuur kan ik je vertellen. Jongens, of moet ik al mannen zeggen, heb veel plezier, ennnnnne pas goed op elkaar.

    Liefs pa en ma

  • 01 Juli 2011 - 09:17

    Leo En Tiny:

    Jongens wat weer een verhaal, jullie hebben het echte ruige leven mee kunnen maken.
    Volgens mij wisten jullie niet wat jullie overkwam daar op die farm. Niet te geloven. leuke foto's. Ben blij dat er weer een verslag was van je Michiel.
    Veel lieve groetjes van ons.

  • 01 Juli 2011 - 18:49

    Ute:

    Hei Michiel,
    Geweldig die verhalen van jullie! En wat een totaal ander leven dan hier! Hier maken mensen zich druk om het diervriendelijk slachten van dieren, terwijl aan de andere kant van de wereld de beesten gewond aan hun lot worden overgelaten.
    Geniet lekker in Cairns en omgeving! Wij hebben er 3 jaar geleden Kerst gevierd. Met 30 graden in het zwembad! Heerlijk!
    Veel plezier verder und viele Gruesse an die deutschen Leute!
    Ute

  • 03 Juli 2011 - 13:08

    Pessimist:

    He Chiel,
    Kom terug, hier gebeurt het allemaal, Aussieland is uit. Geef je even aan hoe laat je landt, kom ik je ophalen.

  • 03 Juli 2011 - 13:10

    Optimist:

    Die Engelse staat zeker links op de foto. Ik begrijp dat je haar niet close upped. Maar die schone oostenrijkse had toch wel wat beter in beeldgebracht kunenn worden.
    Wilde ze nou echt niet voor mij tongzoenend op beeld? Wat een trut zeg!

  • 04 Juli 2011 - 15:42

    Oma De Wit:

    nou nou wat jullie toch vreselijke dingen mee zeg .maar giel je hebt wel wat te vertellen. Als je straks thuis bent dan kunnen we je niet meer terug. ruige vent hoor .maar jullie moeten er maar fijn van genieten .heel veelliefs voor jullie twee van Oma de Wit dikke knuffel.doei of oudoe

  • 13 Juli 2011 - 17:00

    Oma En Opa:

    Lieve Michiel en Jaap. Wat hebben jullie veel meegemaakt!!! Wij vinden het erg zielig hoor, dat verhaal van die kalfjes. Die mensen daar, zijn echte rouwdouwers hoor! Ik hoop wel dat zij jullie goed betaald hebben hoor. En wat een pech met de auto. Wij vinden het reuze knap van jullie dat jullie het zelf kunnen maken.
    Het is heerlijk dat je met Jaap bent.
    Met z'n twee-en ben je meer mans. Dag lieve schatten. Veel liefs van opa en oma.

  • 17 Juli 2011 - 08:44

    Realist:

    ik zit nu te poepen en denk aan jou!

  • 19 Juli 2011 - 15:36

    Hans En Marja:

    Hoi Chiel,

    Wat een afschuwelijk werk moeten jullie daar doen. Ik begrijp dat pegels noodzakelijk zijn maar we zijn blij dat jullie op zoek zijn naar iets geciviliseerders. In elk geval maak je van alles mee, wat je anders nooit zou doen. Enfin, jullie weten nu dat cowboy zijn ook niet alles is. Ga op zoek naar het uitgaansleven. Leuke meiden en vast ook leuke baantjes (afwashulp??). We blijven jullie volgen.

    Groetjes,
    H&M

  • 20 Juli 2011 - 22:50

    Bun:

    Tijdje geleden je verhaal al ontvangen, nu pas gelezen....

    Op die 2e foto zien we je op je best, ouwe psychopaat! F*cking mooi avontuurtje beleefd! Bietje slachten, afschieten, voor je kijken en doorrijden...

    Ga zo door natnek!

    -x- Bun

    Ps: Die Henry blijft ook maar een kansloze lutser 1e klas hé...

  • 26 Juli 2011 - 05:34

    Darren:

    Hey ouwe jongen, komen er nog wat nieuwe verslagen los uit down under? Het blijft een beetje stil van de overkant. Of zit je weer tot je huig in de rimboe wilde beesten af te slachten en 020 bier te zuipen?

    Ik zeg, die 020-ers kunnen hun borst natmaken, Koeman is de nieuwe hoofdkakkerlak en Stekelenburg verruilt de tulpen voor Parmezaanse kaas. Het wordt niks in 020, dat is duidelijk.

    Nou, zometeen op vakantie naar Ameland. Ik moet vechten om een paar golfclubs mijn auto in te kunnen krijgen.

    Ik had m'n agenda al klaar liggen om een ticket naar down under te boeken, maar ik hoor maar niks, doet je GSM het daar niet?

    Ik hoor je, hou e haaks daar!

    Groet, Darren

  • 26 Juli 2011 - 17:29

    Bob Hesselmann:

    Hey Michiel, geweldig wat je allemaal meemaakt joh. ik wou dat ik dat gedaan had toen ik jong was! Ik hoop in ieder geval dat je er goed van kan genieten en dat je geen spijt hebt gehad...
    Als je weer terug komt moet je even bellen he...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Mijn eerste reis

1 jaar backpacken in Australia.

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2012

Thuis

22 Februari 2012

Laatste verslagje vanuit brisbane / taipei

16 Februari 2012

New-Zealand part 2

08 Februari 2012

New-Zealand part 1

23 Januari 2012

Verslagje uit down under
Michiel

Actief sinds 28 Jan. 2011
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 77976

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 01 April 2015

Australia part 2

24 Februari 2011 - 23 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: